Polsko 2006 - Kraków, Wieliczka, Oświęcim

Na začátku dubna 2006 jsem se spolu s několika bývalými spolužáky zúčastnil výletu pořádaného cestovní kanceláří CK2 do Polska. Navštívili jsme nejdůležitější místa v Malopolsku (Kraków, Wieliczka, Oświęcim). Celý výlet trval od pátečního odpoledne, kdy jsme odjížděli z Prahy do noci z neděle na pondělí, kdy jsme se vrátili zpět. Ubytování jsme měli zajištěno v Třinci, kromě výše zmíněných míst jsme projeli přilehlou část Malopolska a polského Horního Slezska.

Fotky z výletu do Malopolska

1. den
Celý víkendový výlet do Polska jsme začali v pátek odpoledne v Praze. Přes Brno a Olomouc jsme se dopravili do Třince, kde jme měli zajištěno ubytování.
2. den
V sobotu ráno jsme vyrazili přes hraniční přechod Český Těšín (Chotěbuz) - Ciesyn do Polska. Přes města Skoczów, Bielsko-Biała, Pszczyna a Tychy k dálnici spojující Katowice a Kraków. Po ní jsme dojeli na jihovýchodní okraj Krakówa a pokračovali do města Wieliczka. Zde jsme navštívili solné doly (Kopalnia Soli). Po přibližně tříhodinové prohlídce solných dolů jeli do Osvětimi (Oświęcim). Zde jsme si prohlédli koncentrační a vyhlazovací tábor v Březince (KL Auschwitz II - Birkenau (Brzezinka)). Protože již byl večer, tak jsme prohlídku prvního osvětimského tábora odložili na druhý den a vraceli jsme se do Třince. Na kraji města Bielsko-Biala jsme se stavili na večeři v restauraci Śląska karczma, která byla vzhledem i kuchyní poměrně typickou pro tento kraj.
3. den
V neděli jsme se vydali na dokončení prohlídky v Osvětimi. Prohlédli jsme si muzeum v koncentračním a vyhlazovacím táboře v Osvětimi (KL Auschwitz I). Dále jsme se přesunuli do Krakówa. Zde jsme si prohlédli celé Staré město (Stare Miasto) s hlavním náměstím (Rynek Glówny), královský hrad Wawel s katedrálou a také část původního židovské čtvrti Kazimierz. Po prohlédnutí si města jsme se vydali na zpáteční cestu do Prahy.
Navigace
Polsko 2006

Polsko
Polsko je jedním z největších států střední Evropy, má rozlohu 312 685 km2 a 38,6 milionů obyvatel.
Kraków je historicky nejvýznamnější polské město, do roku 1596 sídelním městem polských králů, leží na řece Wisła. V současné době centrem Malopolska (Województwo Małopolskie) se 741 tisíci obyvateli. První osídlení na kopci Wawel ve 4. století, od 8. století postupný růst ze slovanského hradiště v královské sídelní město (r. 1038). Během dalších století se vystřídaly vlády králů z rodů Piasovců a Jagellonců, v roce 1364 byla založena universita (dnešní Jagellonská univerzita), druhá ve střední Evropě po pražské Karlově univerzitě. Po rozdělení Polska na konci 18. století je Malopolsko přičleněno k Rakousku. Na začátku 20. století po osvobozeneckém hnutí je opět od roku 1918 součástí Polska. Významné stavby v Krakově: královský hrad Wawel a katedrálou sv. Stanislava a Václava, Sukiennice a Mariánský kostel na hlavním náměstí, Jagellonská univerzita, několik kostelů a klášterů, divadlo Slowaczkiego, muzeum Czartoryskich (v něm je originál obrazu Dáma s hranostajem od Leonarda da Vinciho). Od roku 1978 je město Kraków zapsáno do seznamu světového dědictví UNESCO.
Wieliczka je město ležící poblíž Krakówa, významné je především díky solnému dolu (Kopalnia Soli). Sůl se ve Wieliczce těžila od 13. století do roku 1996. Důl má 9 pater v hloubkách 64 až 327 m, nachází se v něm přibližně 3000 komor, délka šachet je přibližně 300 km. Zpřístupněny jsou přibližně 3 km šachet v prvních třech patrech (64 - 135 m pod povrchem). Od roku 1978 je solný důl Wieliczka zapsán do seznamu světového dědictví UNESCO.
Oświęcim je město ležící na soutoku řek Wisla a Soła. V letech 1940 - 1944 zde byly nacisty postaveny a provozovány koncentrační a vyhlazovací tábory. První tábor KL Auschwitz I byl zřízen 20.5.1940 z bývlých kasáren, druhý tábor KL Auschwitz II - Birkenau byl postaven v prostoru obce Brzezinka v roce 1941 a měl rozlohu přibližně 2 × 2,5 km, třetí tábor KL Auschwitz III - Monowitz byl postaven v roce 1942 poblíž továren (zbrojovka, slévárna) v jižní části Osvětimi. V průběhu let 1940 - 1944 bylo v osvětimských táborech (zejména v Auschwitz I a II) zavražděno přibližně 1,5 milionu lidí, především Židů (z Německa, Maďarska a zemí okupovaných Německem), Romů, Poláků a z dalších slovanských národů a sovětských válečných zajatců. V roce 1979 byly osvětimské tábory zapsány do seznamu světového dědictví UNESCO.
Stránky solného dolu Kopalnia Soli Wieliczka najdete na serveru www.kopalnia.pl, stránky muzea Oświęcim: Auschwitz - Birkenau na serveru www.auschwitz-muzeum. oswiecim.pl, stránky královského města Kraków na serveru www.krakow.pl a další informace o městě Kraków na serveru www.krakow-info.com/.
Informace o Polsku na stránkách Ministerstva zahraničních věcí a Českého rozhlasu.